instagram photos

Rolki czy zdjęcia – jak efektywniej sprzedawać na Instagramie?

31 października 2022 by Mariusz Social media Możliwość komentowania Rolki czy zdjęcia – jak efektywniej sprzedawać na Instagramie? została wyłączona

Zauważasz spadki wyników, pomimo regularnej komunikacji na Instagramie? Wykorzystaj krótkie filmy, czyli rolki, które pomogą Ci dotrzeć do tysięcy osób należących do Twojej grupy docelowej, co w konsekwencji pomoże Ci poprawić wyniki sprzedażowe!

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • czym charakteryzują się rolki?
  • w jaki sposób je wykorzystać do zbudowania silnego wizerunku firmy na Instagramie?
  • jak maksymalnie wykorzystać ich możliwości?
  • co zrobić, aby poprawić swoje zasięgi i zaangażowanie odbiorców z pomocą rolek?
  • jak zwiększyć sprzedaż, dzięki kreatywnym nagraniom?

Czym są rolki na Instagramie?

Rolki (ang. reels) to funkcja, która pozwala użytkownikom Instagrama tworzyć krótkie filmy (max. do 60 sekund) będące atrakcyjnymi formami przekazu dla użytkowników. Są one inspirowane TikTokiem, gdyż Instagram chce zdobyć przewagę nad konkurencyjną platformą, czerpiąc z niej elementy, które przyniosły jej sukces. Rolki zyskały szczególną popularność dzięki opcji remiksowania, która pozwala użytkownikom nagrywać swoje wideo odwołujące się do nagrania innego użytkownika (taką możliwość mamy również na TikToku). W przeciwieństwie do Instagram Stories, rolki nie znikną w ciągu 24 godzin. Ponadto użytkownicy Instagrama mogą pisać komentarze, które są widoczne publicznie, a nie tylko dla autora. Promowane rolki będą pojawiały się w aktualnościach, relacjach, na karcie rolek, na stronie eksploruj, na stronach efektów, hasztagów i dźwięków, w sekcji rolek na danym koncie na Instagramie. Jeśli zostaną opublikowane w aktualnościach – zobaczymy je także w siatce profilu głównego.

rolki na instagramie

Jak powinna wyglądać skuteczna kreacja rolek?

Walory estetyczne to nie wszystko! Aby nagranie było skuteczne powinno:

  • rozwiązywać problemy grupy docelowej – należy przeanalizować, z jakimi trudnościami mogą się mierzyć osoby, do których chcesz dotrzeć, żeby przystosować kreacje nagrań do ich potrzeb;
  • być wiarygodne – zdecydowanie sam format wideo sprawia wrażenie, że pokazujemy coś bardziej naturalnego i rzeczywistego niż zdjęcia, ponieważ fotografie bardzo często poddawane są różnym filtrom i odbiorcy coraz rzadziej mają zaufanie co do ich prawdziwości;
  • zostać odebrane przez odbiorców jako wartościowe, które w jakiś sposób im pomogło. Tylko, dzięki temu użytkownicy będą chcieli zaobserwować dany profil, śledzić bieżącą komunikację, a w konsekwencji kupować produkty i usługi;
  • rozśmieszać i wywoływać tzw. “efekt wooow” – należy pamiętać o tym, żeby nie publikować jedynie treści merytorycznych, ale również takie, które wzbudzają różne emocje, w tym uśmiech.
  • uwypuklać zalety i korzyści danych produktów, czy usług – podkreśl, co zyska odbiorca, dokonując zakupu, jak to wpłynie na jego życie i co mu ułatwi. Na przykład – kupując blender próżniowy od firmy Kohersen, przygotujesz posiłki z dłuższym terminem przydatności do spożycia;
  • pokazywać ludzką stronę marki, czyli osoby, które są z nią związane, gdyż pomaga to w budowaniu bliższych relacji.

Znajdź swój wyróżnik na tle konkurencji i zbuduj silny wizerunek

Co zrobić, aby zostać zauważonym przez odbiorców? Złotym środkiem jest pokazanie tego, co wyróżnia Twoją firmę i komunikowanie tego w rolkach. Może to być np. opieranie składu kosmetyków na wiedzy pradawnych Słowian czy produkcja oryginalnych przysmaków dla gryzoni o unikatowym nazewnictwie, wykonanych z samych naturalnych składników. Na profilu firmy zdecydowanie powinny pojawiać się rolki o zróżnicowanym charakterze: produktowym, ofertowym, wizerunkowym, humorystycznym czy edukacyjnym, które jednocześnie podkreślają unikatowość marki.

Aby przyciągnąć uwagę jak największej liczby odbiorców, warto publikować nagrania z udziałem członków zespołu, gdyż pozwolą one odbiorcom lepiej poznać daną firmę, w związku z czym będą bardziej skłonni jej zaufać. Należy pamiętać o tym, że wideo muszą być dostosowane do firmy. Co to oznacza? Nie zawsze podążanie za obecnie panującymi trendami będzie korzystne dla konkretnej marki. Konieczne jest dokładne przemyślenie planowanych działań i trzymanie się dobrze przemyślanej strategii komunikacji. Spójność komunikatów wpływa na utrwalanie się obranego wizerunku wśród odbiorców.

instagram reels

Zwiększ zaangażowanie i liczbę obserwujących

Zaangażowanie jest ściśle uzależnione od rodzaju profilu – publicznego lub prywatnego. W zależności od tego, który z nich wybierzesz, możesz znacznie zwiększyć szansę na widoczność publikowanych materiałów przez odbiorców.

Publiczne (otwarte) Prywatne (zamknięte)
Porównanie
  • Każdy użytkownik Instagrama i Facebooka może zobaczyć i udostępnić Twoje rolki.
  • Osoby, które nie obserwują danego profilu mogą zobaczyć jego rolki na karcie rolek oraz na stronach z efektów, hasztagów i dźwięków.
  • Każdy użytkownik Instagrama może nagrać rolkę, korzystając z danej ścieżki dźwiękowej, a następnie ją zremiksować.
  • Tylko osoby obserwujące danego twórcę mogą zobaczyć i udostępnić jego rolki.
  • Kiedy ktoś udostępnia rolkę zamieszczoną na tym konkretnym profilu, to zobaczą ją jedynie te osoby, które obserwują profil.
  • Nikt nie będzie mógł nagrać rolki, korzystając z oryginalnej ścieżki dźwiękowej tego twórcy ani ich remiksować.

 

Aby efektywnie rozwijać swój biznes, zdecydowanie powinieneś wybrać profil publiczny, gdyż publikowane rolki zobaczą również nowi, potencjalni klienci, którzy jeszcze nie obserwują Twojego profilu. Mogą zobaczyć wideo na karcie Reels oraz na stronach z efektami, hasztagami oraz dźwiękami, co umożliwi zwiększenie zasięgów. Ponadto dzięki funkcji remiksowania inni użytkownicy Instagrama mogą tworzyć materiały wideo w odpowiedzi na udostępnioną rolkę, co pomoże dotrzeć do kolejnych osób, w tym potencjalnych klientów. Oprócz tego inni użytkownicy mogą odpowiedzieć na Twój film w formie rolki! Będzie ona zawierać naklejkę z komentarzem, nazwę profilu danej osoby oraz jej zdjęcie profilowe.

Podkręć sprzedaż dzięki rolkom

Przedstawiliśmy już sposoby na zwiększenie zasięgu i liczby obserwujących, dzięki wykorzystaniu rolek. Co jeszcze możesz zrobić, by wzbudzić zaangażowanie, a tym samym zmaksymalizować szansę pozyskania kolejnych klientów?

  • Zadbaj o to, aby na Twoim firmowym profilu były publikowane rolki przedstawiające oferowane produkty lub usługi z udziałem influencerów! Znani w instagramowej społeczności twórcy pomogą Ci zwiększyć zasięgi, a tym samym dać się poznać nowym użytkownikom, którzy z dużym prawdopodobieństwem staną się Twoimi odbiorcami, a później klientami. Ważne jest, tylko aby wybrać influencerów powiązanych z branżą, której dotyczy Twoja działalność, aby docierać do interesującej Cię grupy docelowej.
  • Wykorzystaj potencjał remiksów – zachęć odbiorców do nagrania wideo do Twojej rolki. Aby osiągnąć ten cel, możesz stworzyć ciekawy trend, który na podobieństwo tych tiktokowych będzie powielany przez użytkowników Instagrama. Może być to np. ścieżka dźwiękowa zachęcająca do podjęcia konkretnej aktywności.
  • Zachęć odbiorców do odpowiedzi na Twoje rolki w tej samej formie! Obustronna komunikacja będzie wówczas bardziej kreatywna, a także przyczyni się do zwiększenia zasięgów. Można zorganizować konkurs, który będzie polegał na nagraniu wideo w odpowiedzi do Twojej rolki!

Case Studies: Dzięki regularnej publikacji rolek na prowadzonym przez nas profilu o tematyce zoologicznej zwiększyliśmy zasięg o blisko 35%, a także zaangażowanie odbiorców o 20%! Efekt? Większa liczba zakupów w sklepach online oraz aktywnych użytkowników na koncie. A to wszystko dzięki dostosowaniu swoich działań do algorytmów, obserwacji wyników poszczególnych nagrań oraz wykorzystywaniu możliwości, które zapewniają rolki (używanie m.in.: dźwięków i efektów).

Podsumowanie

Pamiętaj, nawet jeśli koszt (również w ujęciu poniesionych nakładów czasowych – pomysłu, nagrania, postprodukcji itp.) przygotowania rolek jest wyższy niż postów ze statyczną grafiką, karuzelą czy galerią zdjęć, to może generować lepsze wyniki, a finalnie efektywniejszą sprzedaż, więc zdecydowanie warto wprowadzić krótkie wideo do komunikacji. Działania, które kiedyś generowały dobre rezultaty, obecnie mogą nie być już tak efektywne, dlatego warto testować różnorodne treści. Należy pamiętać, że trendy komunikacyjne w mediach społecznościowych w dużej mierze są wyznaczane przez algorytmy, które skłaniają użytkowników do podejmowania konkretnych działań tak jak nagrywanie rolek w celu zwiększenia efektywności prowadzonej komunikacji. Platformy społecznościowe zdecydowanie “lubią się” z wszelkimi treściami wideo. Z tego względu, jeśli zależy Ci na jak najlepszych zasięgach i nieustannym zdobywaniu potencjalnych klientów, powinieneś być otwarty na zmiany i publikacje nie tylko samych statycznych postów, ale również rolek!