Biznesowy potencjał grup na Facebooku

29 lipca 2022 by artur Social media Możliwość komentowania Biznesowy potencjał grup na Facebooku została wyłączona

Profil marki na Facebooku to obecnie standard i zarazem konieczność dla każdego, kto chcesz docierać do swoich klientów oraz nie tracić swojego potencjału rynkowego. Jeśli jednak chcesz robić to efektywnie a tym samym poprawiać  wyniki sprzedażowe, wyprzedzić konkurencję i budować wizerunek lidera warto zastanowić się nad założeniem grupy na Facebooku. Grupa na Facebooku to nie to samo co fan page, jednak to co je łączy to wsparcie dla Twojego biznesu. A jak wykorzystać potencjał biznesowy Facebooku poprzez grupy, dowiesz się z poniższego tekstu. 

Opowiemy, jak: 

  • zebrać odpowiednią grupę docelową 
  • poznać oczekiwania odbiorców;
  • budować swój wizerunek;
  • zwiększyć sprzedaż za pomocą grup;
  • wykorzystać dostępne tam narzędzia.

Czym jest grupa na Facebooku?

To przestrzeń będąca częścią Facebooka, założona przez danego użytkownika w celu zgromadzenia społeczności zainteresowanej konkretną tematyką w jednym miejscu. Grupa na Facebooku może mieć charakter otwarty (dostępny dla Wszystkich) lub też zamknięty (dostęp wyłącznie po akceptacji admina grupy). Grupa umożliwia wejście w interakcje z osobami mającymi podobne upodobania, wymianę doświadczeń, a także dzielenie się wiedzą ekspercką. Daje ogromne możliwości umożliwiające prowadzenie skutecznej komunikacji i działań sprzedażowych. Zacznijmy od tego, że grupy na Facebooku dzielą się na:

publiczne (otwarte)

prywatne (zamknięte)

zalety

  • generuje największy zasięg organiczny, gdyż znajomi członków grupy widzą, gdy podejmą oni  jakąś aktywność na grupie, a w konsekwencji chętniej również do niej dołączą
  • szybciej zwiększa się liczba członków, wskutek czego grupa wygląda na bardziej prestiżową
  • stworzenie precyzyjnej grupy odbiorców (jest zdecydowanie większa szansa, że jej członkowie staną się Twoimi klientami niż w przypadku grupy publicznej)
  • uzyskanie opinii od osób, które są zainteresowane Twoją branżą, dzięki czemu lepiej zrozumiesz ich potrzeby i udoskonalisz swoją ofertę
  • członkowie będą czuli się wyróżnieni z racji przynależności do zamkniętej grupy
  • dużo łatwiej zminimalizować ryzyko wystąpienia hejtu

wady

  • odchodzenie od głównego tematu grupy,
  • dużo spamu, hejtu, który może zaszkodzić wizerunkowi firmy
  • brak kontroli nad tym, co jest tam publikowane przez odbiorców (jeśli nie mamy w ustawieniach włączonej opcji dodawania komentarzy po akcepcie admina), co uniemożliwia prowadzenie spójnego contentu i pracę nad budowaniem wizerunku biznesu
  • nie jest widoczna dla znajomych jej członków, więc trudniej dotrzeć do nowych odbiorców, a w konsekwencji nowych klientów
  • brak możliwości udostępniania postów

 

Chcesz się przekonać, dlaczego warto zainwestować czas, by efektywnie wykorzystać biznesowy potencjał grup na Facebooku? Poznaj pięć kroków, które przyczynią się do zwiększenia biznesowego potencjału Twojego biznesu.

Zgromadź grono wartościowych odbiorców i zachęć ich do dialogu

Co to oznacza? W pierwszej kolejności należy zebrać osoby, które będą naprawdę zainteresowane Twoją firmą, bo tylko z nimi zbudujesz długotrwałe relacje. W konsekwencji zobaczysz ich odzwierciedlenie w wynikach sprzedażowych. Im bardziej precyzyjnie określisz, jakich odbiorców chcesz zyskać, tym skuteczniejsze rezultaty osiągniesz. 

  • Warto powiązać firmowy fanpage z grupą i zaprosić osoby, znajdujące się już w gronie jej fanów. Pozwoli to na pozyskanie pierwszych członków grupy.
    • Co ważne,, każdy z nich otrzyma powiadomienie o nowo opublikowanym poście. W konsekwencji istnieje znacznie mniejsze ryzyko, że pominie ten wpis pośród wielu innych treści. 
    • Ponadto wygenerowany przez odbiorców ruch organiczny umożliwi również dotarcie do nowych użytkowników platformy, a mianowicie – ich znajomych. Zobaczą oni aktywność podjętą przez znaną im osobę (jeżeli grupa jest publiczna), zdecydowanie chętniej zapoznają się z postem i dołączą do grupy.  Aby odbiorcy pozostali na stałe jej częścią – należy dać im dodatkową wartość z racji ich przynależności do niej. Muszą poczuć się wyróżnieni i docenieni, a także zobaczyć realne korzyści, aby finalnie przekonać się do podjęcia decyzji o zakupie!

TIP:

Po założeniu grupy warto poinformować o tym na fanpage’u, a także wykorzystać możliwość płatnej promocji posta. Nie należy tego jednak robić przez przycisk “promuj post”, ponieważ zobaczą go zupełnie przypadkowi użytkownicy, którzy prawdopodobnie wcale nie będą zainteresowani ofertą firmy. Aby zyskać nowych i wartościowych odbiorców – konieczne jest skorzystanie z Menedżera Reklam w Meta Business Suite, by targetować go do odpowiednich osób.

Poznaj oczekiwania członków grupy – Twoich potencjalnych klientów

Skup się na świadomej komunikacji, która umożliwi Ci lepsze poznanie Twoich klientów. Dzięki temu zrozumiesz, jakich informacji potrzebują, jakie mają oczekiwania, problemy a także uwagi czy też sugestie względem Twojej marki. Grupa na Facebooku może pełnić tym samym rolę darmowego badania rynku.  Prowadzenie grupy otwiera perspektywę przejścia przez proces sprzedażowy z punktu widzenia klienta. Wystarczy być wnikliwym obserwatorem i wyciągać wnioski z pozostawionych na grupie komunikatów.  W jaki sposób można to zrobić? Należy zadawać pytania, zachęcać do wymiany się doświadczeniami oraz opiniami. Dzięki temu zyskuje się wiedzę w kwestii tego, co jest dla odbiorców najważniejsze, jakie innowacje można wprowadzić oraz co zrobić, aby ulepszać swoje produkty czy usługi. W konsekwencji wyprzedzisz swoją konkurencję, zdobędziesz nad nimi przewagę i dasz klientom to, czego naprawdę potrzebują. Grupy to prawdziwa skarbnica wiedzy dla właścicieli firm, gdyż stanowią one bardziej kameralne miejsca, w których łatwiej się uzewnętrznić odbiorcom oraz wyrazić szczerą opinię, co w przypadku fanpage’a zdarza się dużo rzadziej i na mniejszą skalę. 

Zbuduj swój wizerunek 

Daj się poznać swoim odbiorcom! Pokaż, jakimi wartościami kieruje się Twoja firma i co ją wyróżnia na tle innych. Czy największą wagę przykłada do: ekologii, sprawnej obsługi klienta 24h/dobę, produkcji czy też ludzi i środowiska pracy? Nieważne czy zajmujesz się branżą samochodową, fryzjerską, kosmetyczną czy budowlaną – każda z nich ma swoje wyróżniki, które powinieneś podkreślać w komunikacji. Co więcej, to właśnie one czynią ją bardziej unikatową i godną zaufania w oczach konsumentów. Z tego względu, jeśli chcesz zwiększyć liczbę konwersji oraz klientów – musisz otwarcie pisać, dlaczego to akurat z Twojej oferty powinni skorzystać odbiorcy. Transparentność oraz bliskość wzlgędem konsumenta potrafi być mocnym wyróżnikiem i atutem marki. 

grupa fb

Wykorzystaj możliwości sprzedażowe

Grupa to miejsce w którym często poruszane są problemy jej członków a więc potencjalnych klientów. Odpowiednio poprowadzona komunikacja podkreślająca benefity marki, rozwiązujące określony problem może w sposób bezpośredni przełożyć się na działania sprzedażowe.  Bezpośrednią formą prezentowania produktów jest chociażby konkurs, który można zorganizować na swojej grupie. Dając tym samym możliwość poznania naszej marki a także nagrodzenia osób tworzących grupę.  Trzecim sposobem wsparcia sprzedaży poprzez grupę jest dbanie o kulturę panującą na grupie. Niech to będzie swobodna przestrzeń wymiany myśli i nawiązywania kontaktów. To pozwoli w dłuższej perspektywie zbliżyć do siebie klientów i zbudować ich zaufanie do marki. 

Wykorzystuj dostępne narzędzia do osiągnięcia celów

Grupy na facebooku mają wiele różnych możliwości, które pomagają w zbudowaniu silnej oraz zaangażowanej społeczności. Do najważniejszych z nich należy: 

  • przyznawanie ról ambasadorów, którzy będą czołowymi przedstawicielami firmy, należącymi jednocześnie do grona fanów. To oni będą poruszać różne tematy od strony merytorycznej, ale również przedstawią konkretne produkty czy usługi oraz zachęcą do aktywności pozostałych członków. 
  • przyznawanie różnych odznak. Pokazują się one przy imieniu i nazwisku danej osoby. Warto wprowadzać element grywalizacji, gdyż zwiększa on zaangażowanie 
  • tworzenie ankiet. Ich wypełnienie nie zabiera dużo czasu, więc użytkownicy chętniej podejmą się tej aktywności, gdyż nie wymaga ona od nich dużego wysiłku. 
  • możliwość dodawania na grupie tematów wątków oraz wyróżnionych treści pozwala na uporządkowanie poruszanych kwestii, a w konsekwencji zachowanie większego porządku. 
  • dodawanie ekspertów grupy, czyli osób, które mają dużą wiedzę w zakresie tematyki danej grupy.

PRZYKŁAD:

Prowadzona przez naszą agencję Social Lama grupa KontigoClub służy przede wszystkim do:  

  • dzielenia się nowinkami dotyczącymi kosmetyków, które można znaleźć w asortymencie Kontigo, 
  • wspierania się, kiedy któraś z członkiń poszukuje dla siebie kosmetyku/pielęgnacyjnej porady. 
  • promowania konkretnych marek dostępnych w Kontigo
  • budowania społeczności a tym samym lojalnych klientów
  • aktualizowania swojej wiedzy o grupie docelowej, jej oczekiwaniach i ewentualnych problemach
  • nagradzania najbardziej zaangażowanych ambasadorek marki (są nimi osoby spośród wszystkich tworzących grupę)

Zalety grupy KontigoClub: 

  • liczne grono zaangażowanych członkiń;
  • wsparcie działań wizerunkowych
  • wsparcie działań sprzedażowych
  • zwiększająca się liczba ambasadorek zachęca do podejmowania interakcji na grupie;
  • duża liczba wartościowych komentarzy wpływa na to, że nowe osoby mają poczucie, że trafiły do profesjonalnego grona, w którym poruszana tematyka nie jest przypadkowa;
  • zaangażowani klienci
  • źródło wiedzy o rynku

O swoją grupę jak o wszystko co wartościowe należy dbać. Warto pamiętać o tym, że ktoś na bieżąco powinien stać na czele porządku grupy.. 

grupy facebook

Grupy na Facebooku dają ogromne możliwości rozwoju biznesu, chociaż często ich potencjał jest niezauważony i niedoceniany. To dzięki nim:

  • zgromadzisz odbiorców, którzy będą zainteresowani konkretną tematyką i mogą stać się potencjalnymi klientami.
  • poprawisz rozpoznawalność firmy.
  • dotrzesz do potencjalnych klientów organicznie (nie wymaga to od Ciebie nakładów finansowych).
  • otrzymasz od fanów szczery feedback. Dzięki niemu możesz poprawić swoje produkty lub usługi, aby jeszcze lepiej spełniać oczekiwania klientów.
  • zyskasz przewagę nad konkurencją i wprowadzisz takie innowacji, których u niej nie ma.
  • zwiększysz swój przychód

Jeśli Twoja marka jest już na Facebooku i prowadzisz dla niej komunikację, warto rozważyć poszerzenie jej właśnie o stworzenie grupy tematycznej. Jeśli miałbyś do nas dodatkowe pytania odnośnie grup zapraszamy do kontaktu.