CASE STUDY: mechanicy na TikToku

15 stycznia 2021 by Social Lama Marketing Możliwość komentowania CASE STUDY: mechanicy na TikToku została wyłączona

Działania marki na TikToku.

Zdecydowaną większość działań marketingowych można podzielić na dwie platformy: Facebook i Instagram. Trzeba jednak przyznać, że dla marek początkujących w sieci, konkurencja jest trudna do prześcignięcia w tych kanałach, kiedy nie dysponujemy budżetem reklamowym. A gdyby tak istniała platforma, która oferuje szerokie dotarcie do odbiorcy, bez wydawania środków…

Mały spoiler: istnieje!  Rok 2020 szczególnie dobitnie podkreślił znaczenie aplikacji TikTok, bo to o niej właśnie mowa. Chociaż jego użytkownicy są osobami niedocenianymi przez większość marek – to ogromny kanał dotarcia do konsumentów. W poniższym case study poznasz historię naszego Klienta, którego siły marketingowe skoncentrowane zostały w tej aplikacji… i cieszą się dużym sukcesem!

 

KLIENT

@warsztatsamochodowy to rodzinna firma działająca lokalnie w województwie podkarpackim od 1994 roku. Marka oferuje usługi z zakresu motoryzacji: wulkanizacji, klimatyzacji, elektroniki, naprawy pojazdów i przeglądów. W momencie rozpoczęcia współpracy jego (nie)obecność w sieci wyglądała następująco:

  • brak kanałów social media (nie posiadał bazy zaangażowanych odbiorców i zadowolonych klientów);
  • brak strony internetowej;
  • brak środków na reklamę.

Klient postawił jeden, konkretny cel: zbudowanie rozpoznawalności marki.

 

KOMUNIKACJA

Komunikacja została oparta na najprostszych (i jednocześnie najskuteczniejszych) rozwiązaniach, przedstawiając humorystyczne podejście do pracy mechanika. Video ma za zadanie wywołać u odbiorcy reakcje „Mam tak samo” – materiały bazują w dużej mierze na sytuacjach, które przechodził niemal każdy, kto musiał korzystać z pomocy jakiegokolwiek warsztatu samochodowego.

Dodatkowo uprzednio wykonany research wykazał, że reprezentanci tego typu usług praktycznie nie pojawiają się na TikToku, a jednocześnie mają dość duży potencjał viralowy, ponieważ prezentowanie ciekawostek z zawodów „offline’owych” jest dla użytkowników czymś nowym, niedostępnym wcześniej poza specjalistycznymi blogami. Duża liczba osób zapewne nie zdawała sobie zupełnie sprawy, jak ciekawa może być praca w warsztacie 🙂

Największą zaletą i przewagą – nomen omen – mechaniki TikToka nad innymi platformami społecznościami jest możliwość dotarcia do tysięcy użytkowników bez wydawania ani złotówki na reklamę. W tym momencie większość przedsiębiorców może zadawać sobie pytanie, czy z biznesowego punktu widzenia moi fani będą wartościowi? W pierwszym odruchu ciśnie się na usta stwierdzenie: „TikTok jest przecież dla dzieci!”. W dyskusjach dotyczących aplikacji panuje przekonanie, że platforma skierowana jest do młodszej widownico nie przełoży się na biznes. Należy zdać sobie jednak sprawę, że średnia wieku wzrasta z dnia na dzień. W przypadku @warsztatsamochodowy – oprócz nastolatków, czyli grupy na TikToku, której nie można wyeliminować, (a która już niedługo może stać się naszymi Klientami!) – udało się zgromadzić:

  • innych mechaników, którzy śmiało komentują swoją codzienną pracę;
  • klientów mechaników, którzy dzielą się historiami z wizyt w rożnych warsztatach samochodowych;
  • osoby z otoczenia mechaników (np. żona/szwagier/syn), które wymieniają się spostrzeżeniami o trudach tego zawodu;
  • fanów motoryzacji.

W komunikacja nie brakuje również materiałów merytorycznych. Wystarczy zerknąć na jeden z grudniowych postów, w którym obserwujący mogli zadać pytanie mechanikowi Adamowi.

Post nie był wspierany promocją płatną, a mimo to w ciągu kilku dni wygenerował 690 polubień, 276 komentarzy, a jego zasięg przekroczył  25 tysięcy! Najważniejsze jest jednak to, że pod postem wpadały bardzo konkretne zapytania dotyczące naprawy samochodów.

 

Prowadzona komunikacja różni się od konkurencji tym, że nikogo nie naciskamy. Nie ma tu komunikatów: „skorzystaj z naszych usług”. Ogromna uwaga przykładana jest również do moderacji komentarzy, czyli stałego podtrzymywaniu kontaktu z obserwującymi. W dużej części odpowiedzi na komentarze skupiają się na edukowaniu odbiorców w zakresie motoryzacji.

 

EFEKTY

Jak nasze działania przełożyły się na statystyki? Przyjrzyjmy się konkretnym liczbom! Wyniki w skali pierwszego miesiąca:

  • Liczba obserwujących: 11 900
  • Polubienia: 106 800
  • Zasięg: można liczyć w milionach 😉
  • Top 3 najchętniej oglądane video: 550 000 wyświetleń, 210 000 wyświetleń, 153 000 wyświetleń
  • Dodatkowy profit to fakt, że właściciel słyszy od lokalnej społeczności, że zazdroszczą mu profilu na TikToku
  • Na życzenie fanów założony został profil na Instagramie. Link:  instagram.com/mechanikozga

ZAKOŃCZENIE

TikTok może być skuteczną formą promocji – o ile wiesz, w jaki sposób przygotować komunikację. Social Lama nie raz już pokazała, że bez budżetu reklamowego, z sukcesem udaje nam się budować wokół marki coraz większą rozpoznawalność i społeczność. Nasze działania często wykraczają również poza standardową obsługę social media, a warsztat samochodowy jest tego świetnym przykładem. Nie tylko zajmujemy się contentem i doborem hasztagów, ale także koordynujemy materiały video, tworząc virale!

Ciekawostka – dla panów mechaników  nie ma w słowniku hasła „dubel”. Trzeba śmiało przyznać, że całkiem dobrze radzą sobie z nagrywaniem, prawda? 😉

, , , , ,