Internetowy świat marketingu prężnie się rozwija z dnia na dzień. Platformy społecznościowe prześcigają się w coraz to nowszych funkcjach i udogodnieniach dla użytkownika i profili biznesowych. Bez wątpienia ostatnia rewolucja dotycząca krótkich form wideo stała się nieodłącznym elementem naszej codzienności.

Na pierwszym planie tej rewolucji znajdują się jedne z dwóch najważniejszych platform społecznościowych obecnych czasów – TikTok i Instagram. Oba narzędzia pozwalają użytkownikom na tworzenie, edycję i udostępnianie krótkich form wideo, jednak istnieją znaczące różnice między instagramowymi Reels a TikTokiem.

REALNI UŻYTKOWNICY INSTAGRAMA I TIKTOKA

 

Źródło: Mediapanel, Średni miesięczny wskaźnik Affinity Index, okres: 2022 r., platformy: PC, Mobile, Dane dla WWW+APP

Na powyższym wykresie przedstawiono ilość realnych użytkowników na popularnych platformach społecznościowych. Popularnym mitem dotyczącym społeczności TikToka jest to, że platforma jest przeznaczona głównie dla bardzo młodych użytkowników i to oni z niej głównie korzystają. Jak sprawa wygląda w rzeczywistości? Wystarczy spojrzeć na wykres i zobaczymy, że najliczniejsza grupa odbiorców jest w wieku 35-44 lata. 

Skąd się wzięło zatem to przeświadczenie? Może to być pozostałość po pierworodnym serwisie Music.ly, którą przejął TikTok. Poczucie to może być również spowodowane tym, że to przede wszystkim osoby młode tworzą i publikują materiały. Z biegiem czasu charakter publikowanych filmów na TikToku uległ zmianie, co sprawiło, że platforma stała się miejscem rozrywki, inspiracji, wiadomości, a nawet nauki. Dokładniej temu tematowi przyjrzymy się w dalszej części tekstu.

Kolejnym ważnym aspektem jest to, że to Instagram wciąż ma więcej użytkowników niż TikTok. Jest też znacznie starszą platformą, bowiem pojawiła się na polskim rynku w 2012 roku (TikTok od 2017 roku). W ciągu tych lat serwis Instagram zdobył rzeszę fanów, głównie z pokolenia Y, którzy niechętnie podchodzą do coraz to nowszych kanałów mediów społecznościowych. 

Wniosek – aby skutecznie dopasować narzędzie, którego planujemy użyć w strategii marketingowej najpierw musimy mieć bardzo dobre zrozumienie grupy docelowej. 

ABC TIKTOKA

TikTok to najczęściej pobierana aplikacja wśród młodego pokolenia, ale zyskuje również grono fanów wśród starszych osób i marek, które coraz odważniej podchodzą do wplatania filmików na tej platformie w swoich strategiach marketingowych. 

Platforma umożliwia tworzenie kreatywnych filmów w pionowym formacie, które można wzbogacić o ścieżki dźwiękowe, nakładki AR (rozszerzona rzeczywistość), filtry i naklejki. Platforma zadbała również o relacje między użytkownikami, pozwalając na komentowanie filmów, przesyłanie ich w wiadomościach prywatnych, repostowanie treści, a także uczestnictwo w transmisjach LIVE.

Bez wątpienia jednym z najważniejszych atutów i też powodów, dlaczego króluje wśród aplikacji wideo, jest zaawansowany algorytm i system rekomendacji. Platforma z zaskakującą skutecznością potrafi dopasować treści do indywidualnych preferencji każdego użytkownika. To sprawia, że TikTok jest nie tylko formą rozrywki, ale także źródłem inspiracji życiowych i zakupowych. 

O INSTAGRAMOWYCH ROLKACH

Twórcy platform społecznościowych bacznie przyglądają się sobie wzajemnie i gdy tylko na popularności zyskuje dana funkcja, w błyskawicznym tempie reagują i wdrażają podobną jak u konkurencji. Tak też było w przypadku gwałtownego wzrostu zainteresowania TikTokiem wśród użytkowników – Instagram odpowiedział na to wyzwanie, wprowadzając nową funkcję – Reels (dostępną również na Facebooku). 

Narzędzie potrzebowało czasu, aby rozwinąć swoje możliwości i móc zaproponować twórcom zbliżone funkcje do pionierskiego TikToka. Obecnie narzędzie do edycji krótkich form wideo na Instagramie jest dużo bardziej rozwinięte niż w pierwszych miesiącach. Użytkownicy, podobnie jak na TikTok, mogą tworzyć i udostępniać pionowe filmy wzbogacone o muzykę i różnego rodzaju efekty.

TIKTOK VS INSTAGRAM

Ze względu na stale rosnącą popularność zarówno tiktokowych treści, jak i instagramowych rolek wiele użytkowników, twórców i marek decyduje się na publikacje jednakowych treści na obu platformach.

Jakie są zalety takiego rozwiązania? Z pewnością czas. Nie trzeba tworzyć dwóch zbliżonych do siebie materiałów wideo. Ale tak naprawdę lista zalet tutaj się kończy.

Choć funkcje dotyczące krótkich form wideo obu platform są zbliżone, to charakterystyka użytkowników i ich oczekiwania co do treści są zupełnie inne! 

RÓŻNICE – CONTENT

TikTok i Instagram znacząco różnią się pod kątem samego contentu. Treści udostępniane na TikToku mają przede wszystkim charakter humorystyczny, naturalny i “ludzki”. 

Młode pokolenie pokochało TikToka za autentyczność. Choć aplikacja umożliwia wybór setki filtrów upiększających, to korzystanie z nich jest postrzegane negatywnie. Użytkownicy potrafią obrócić w żart pojawiające się coraz to bardziej “upiększające” filtry i tworzą do nich koncepcje trendowe. A najpopularniejszy filtr AR “bold glamour” jest określany mianem przerażającego

Filmy na TikToku nie są “wypieszczone”. Użytkownicy nagrywają je często na gorąco – w samochodzie, w łóżku, w nieposprzątanej kuchni. 

Inaczej ma to się na Instagramie, gdzie estetyczny feed jest świętością dla wielu influencerów, marek, jak i prywatnych użytkowników. Reels charakteryzują się doprecyzowaniem pod względem estetycznym. Filmiki cieszą oko, ale uznawane są za mało autentyczne.

RÓŻNICE – KULTURA UŻYTKOWNIKÓW

Krótkie formy wideo to nie tylko rozrywka, ale też miejsce, gdzie rodzą się nowe społeczności i kultury użytkowników.

Użytkownicy TikToka są szybcy w reakcji i działają spontanicznie. Z łatwością reagują na rodzące się trendy i wyzwania w aplikacji, co przyczynia się na bardzo dynamiczne rozprzestrzenianie się materiałów. Trendy na aplikacji rodzą się równie szybko, jak i umierają, albowiem ich żywotność wynosi około miesiąca.

Instagram pod tym względem jest trochę bardziej łaskawy. Położenie większego nacisku na estetykę i styl nagrania przekłada się na to, że trendy nie są aż tak bardzo dynamiczne. 

Użytkownicy Instagrama są przyzwyczajeni do ładnych obrazków, a więc grająca muzyka w tle rolki jest uznawana za wisienkę na torcie, co przekłada się na pochwały i doceniające komentarze. 

NA CO SIĘ ZDECYDOWAĆ?

Ważne, aby mieć świadomość, że wypieszczony materiał wideo nie zdobędzie dużego uznania na TikToku i vice versa chaotyczne, szybkie nagranie nie odnajdzie grona fanów na Instagramie.

Decydując się na wprowadzenie krótkich form wideo do swojej strategii marketingowej, trzeba odpowiedzieć sobie na ważne pytania:

  • Czy marka jest się gotowym na pokazanie się w świetle naturalnym, a nie blasku fleszy?
  • Czy jest gotowa na to, aby podejść z humorem i dystansem do pewnych kwestii?
  • Gdzie jest skumulowana moja grupa odbiorców?

Jeśli nie jesteś pewien lub mimo chęci wkroczenia w świat krótkich form wideo nie masz na nie pomysłu warto skonsultować się ze specjalistami z agencji social mediowej