Podróż po social mediach

Podróż po social mediach – jak wykorzystać je w komunikacji branży hotelarskiej?

16 grudnia 2022 by Social Lama Marketing Możliwość komentowania Podróż po social mediach – jak wykorzystać je w komunikacji branży hotelarskiej? została wyłączona

Branża hotelarska to branża sprzedająca produkty w ciemno. Dlaczego? Nikt nie jeździ po potencjalnych obiektach, by – przed wybraniem tego idealnego – ocenić jego wygodę, otoczenie, usytuowanie względem turystycznych atrakcji. Zwłaszcza, jeśli mówimy tu o wyjeździe zagranicznym. Podstawą wyboru jest więc to, jakie informacje znajdziemy o danym hotelu – dziś miejscem ich pozyskiwania jest przede wszystkim internet, a w szczególności social media. Dlaczego więc tracić okazję na zbudowanie swojej cyfrowej wizytówki?

Artykuł pojawił się oryginalnie w czasopiśmie Biznes Hotel, gdzie jako eksperci mieliśmy przyjemność podzielenia się naszą wiedzą – artykuł, jak i całe wydania magazynu, dostępne są w formie elektronicznej: https://www.biznes-hotel.pl/artykul/podroz-po-social-mediach-jak-wykorzystac-je-w-komunikacji-branzy-hotelarskiej

Hotele, wbrew pozorom, są bardzo podobnymi do siebie produktami. Czynnikiem najmocniej wpływającym na wybór jest lokalizacja i cena – a to są akurat elementy, których poprzez social media nie zmienimy. Załóżmy, że potencjalni goście doszli do momentu, gdy z segmentu kilku(nastu) hoteli w okolicy o podobnym rozkładzie cenowym, mają wybrać jeden. Na każdym zobaczą zdjęcie błękitnego basenu lub najlepszego górskiego widoku, jaki da się uchwycić. Zobaczą gustowne pokoje, z łóżkami, telewizorem, balkonem i tarasem oraz mniej lub bardziej klimatycznymi drobiazgami ozdabiającymi wnętrze. Opinie? Zostaną sprawdzone, jednak zawsze wygląda to podobnie – większość będzie mówiła o tym, że pobyt był fantastyczny, pojawią się indywidualne problemy, które spowodowały przyznanie 7-8 w skali do 10, a w gąszczu komentarzy na pewno znajdziemy jakąś dwóję, ponieważ ktoś akurat spędził w obiekcie najgorszy wyjazd życia.

Klient dalej jest skołowany i nie do końca wie, co robić przy niezbyt dużej różnicy cenowej. Gdzie więc leży przewaga?

W emocjach.

Tu zresztą doszliśmy do intrygującego momentu. Rozpatrujemy ten proces z perspektywy osoby aktywnie poszukującej, wspierającej się być może porównywarkami ofert i dopiero tam liczymy na emocjonalną przewagę naszego obiektu. 

A gdyby tak wyjść do ludzi niczym pracownicy restauracji w programie Magdy Gessler? Gdyby uświadomić tę sympatyczną rodzinę z dwójką dzieci, że to u nas mogą znaleźć najlepszą familijną rozrywkę? A świeżo zaręczoną parę przekonać do tego, że apartament z widokiem na morze to to, czego potrzebują na swoich pierwszych wspólnych wakacjach?

Jedną sprawą jest bowiem prowadzenie kont na różnych portalach społecznościowych, a drugą działania reklamowe na nich. Według Digital 2022: Global Overview Report potencjał zasięgu reklamowego w Polsce dla poszczególnych platform wygląda następująco:

Facebook – 17,7 mln

Instagram – 10,7 mln

YouTube – 27,2 mln 

TikTok – 7,7 mln 

Masz profil na którymś z nich? Świetnie! Ale czy chciałbyś za jego pomocą pozyskiwać nowe rezerwacje? Wykorzystaj zatem reklamowy potencjał platformy, by dotrzeć do swoich gości, którzy jeszcze nie wiedzą, że potrzebują wypoczynku w Twoim obiekcie. 

 

Wideo na 5 gwiazdek

Odłóżmy na chwilę reklamy na bok. Zanim do nich przejdziemy, musimy przecież mieć co reklamować. Na jakie materiały warto zwrócić uwagę?

Oglądanie zdjęć hoteli w social mediach lub na stronach internetowych to pewnego rodzaju gra w ruletkę. Statyczne ujęcia tylko w części oddają klimat obiektu, a dopasowanie kadru jest na tyle szerokie, że z łatwością można stworzyć odbiegające od prawdy widoki. Wideo pokazuje natomiast o wiele więcej, będąc przy tym bardziej autentycznym przekazem.

Dobrze pokazuje to np. tiktokowy profil Hotelu Czarny Potok w Krynicy Zdrój (@czarnypotokkrynica), gdzie w krótkich ujęciach możemy zobaczyć urzekające, naturalne okoliczności przyrody, jakie znajdują się wokół hotelu.

Innym sposobem na pokazanie atutów na wideo jest nagranie montowanego filmu promocyjnego, np. jak Hotel Crystal Mountain w Wiśle na YouTube, który pokazuje w nim najciekawsze ujęcia. To doskonałe narzędzie do zbudowania klimatu, jaki chcemy przekazać odbiorcom poprzez nasze materiały audiowizualne. 

W tym miejscu warto przypomnieć akapit reklamowy – na YouTube czeka ponad 27 mln użytkowników, do których może trafić płatna reklama. O ile film na firmowym kanale jest dobrą wizytówką, którą warto chwalić się również na innych platformach, o tyle dobrze dobrana kampania reklamowa pozwoli pokazać się np. osobom szukającym atrakcji w danym mieście.

Dodatkową, ważną kwestią pod względem docierania do nowych osób, są social mediowe algorytmy – a te coraz mocniej stawiają na treści wideo i to je podbijają w widoczności.

wykorzystać je w komunikacji branży hotelarskiej

 

Bądź przewodnikiem

Boisz się o swój content? Masz wrażenie, że nie da się w nieskończoność pokazywać materiałów o hotelu? Pamiętaj, że przybędą do Ciebie goście różnego typu. Dla jednych hotel to twierdza, gdzie chcą spędzić całe wakacje, rozkoszując się jego urokami – dla nich zadbaj o to, by poznali wszystkie zakamarki obiektu, zanim jeszcze się w nim znajdą (oczywiście nie w całości, aby mieli co odkrywać podczas wizyty).

Nie zapominaj jednak o innej grupie turystów – tych, dla których nocleg jest jedynie bazą wypadową. Dla nich możesz stać się przewodnikiem, przecież najlepiej znasz swoją okolicę!

Social media są jednym z głównych źródeł informacji turystycznych. To tu poszukujemy najciekawszych miejsc, najpiękniejszych widoków i najbardziej apetycznych jedzeń. Prym wiedzie aktualnie Instagram, gdzie zdjęcia podróżnicze i hashtagi, skupiające wokół siebie osoby podróżujące, są nałogowo przeglądane przez turystów.

TikTok także zyskuje lawinową popularność w tym temacie – krótkie, montowane filmiki z najlepszych atrakcji w danym mieście/okolicy, szybkie zestawienia Top 3 miejsc…. Często są to bardzo solidne filmy promocyjne, stworzone małym nakładem sił i kosztów. Postaraj się je stworzyć, by wzbudzić w odbiorcach chęć odwiedzenia Twojego miejsca. Doskonale, gdy wykorzystasz do tego atrakcje usytuowane w niedalekiej odległości – wtedy możesz stworzyć doskonały product placement na zasadzie pokazania np. miejsc, które są mniej niż 3 km od hotelu.

W Polsce nadal nieco po macoszemu traktowany jest Pinterest, zwłaszcza ze strony biznesowej, jednak coraz więcej osób szuka tam inspiracji wizualnych, również w kontekście podróży. Tworzenie ciekawej tablicy na Pintereście nie jest wymagające – wystarczy, że zaczniesz od najciekawszych ujęć, jakie masz w swojej kolekcji. Pokaż swój hotel obok zdjęć pięknych pejzaży, jakie znajdują się tuż obok niego. Dołóż do tego interesujące zdjęcia zabytków i budynków, a miłośnicy turystyki z pewnością nie przescrollują ich obojętnie.

komunikacji branży hotelarskiej

 

Influencerzy 

Współprace z influencerami wymagają dobrej organizacji, ale ich efekty mogą przejść Twoje najśmielsze oczekiwania. Po pierwsze, dotrzesz do ogromnej grupy odbiorców, jaką są obserwatorzy danego twórcy. Dzięki udanej współpracy już po kilku godzinach od publikacji materiałów mogą Ci przybyć nowe rezerwacje. Po drugie, możesz wejść we współpracę z influencerem, która będzie wypadkową poprzedniego akapitu. To influencer może być przewodnikiem po Twoim obiekcie lub okolicy, pokazując najciekawsze miejsca. Pamiętaj, że to osoba zaznajomiona z social mediami. Z dużym prawdopodobieństwem wie, jak trafić do publiki, jak mówić, by ją zainteresować i czego unikać w materiałach wideo, a co przede wszystkim stosować.

Wyzwaniem może być dobór odpowiedniego twórcy – zależy nam przecież na jego renomie, jakości oraz sposobie pokazania obiektu. Jeżeli nie czujesz się w tym na siłach, warto skontaktować się ze specjalistami zajmującymi się aranżowaniem takich współprac, np. z agencją social mediową. Otrzymasz wtedy pomysły na tematykę współpracy, rekomendacje twórców, a także pośrednika w ustalaniu warunków współpracy. Posiadając obiekt turystyczny, nocleg może być składową takiej umowy – pamiętaj jednak, by zadbać o komfort gościa. Źle obsłużony influencer, tym bardziej zaproszony przez właściciela, może wygenerować skutek odwrotny do zamierzonego. 

Tematyka poruszana na co dzień przez influencera może być dowolna, o ile pasuje do Twojego obiektu. Twórcy parentingowi będą doskonali do pokazania rodzinnych plusów pobytu w danym hotelu. Kulinarny vloger może zorganizować u Ciebie warsztaty kulinarne, które rozreklamują miejsce. Podróżnik jest wyborem oczywistym – pokaże atrakcyjność hotelu i okolicy, przekonując obserwatorów do odwiedzin.

Możliwości współpracy jest mnóstwo, a samych influencerów warto szukać na Instagramie, TikToku bądź YouTubie. To tam znajdziesz barwnych twórców, którzy do promocji Twojego obiektu wprowadzą polot i nową jakość. 

influencerzy

 

Główna zasada social mediów? Bądź widoczny! 

  • Przede wszystkim regularnie wstawiaj treści – duży przestój może wręcz świadczyć o zawieszeniu działalności! Lepiej wybrać mniej kanałów, ale zapełniać je materiałami.
  • Pokazuj, że jesteś w social mediach – jasno zaznacz to na stronie internetowej, odsyłaj czasami do innych platform w postach (np. na Facebooku pochwal się tiktokowym kontem). Zainwestuj w reklamy w social mediach; bez płatnej promocji Twoje posty docierają zaledwie do ułamka (!) osób, które JUŻ obserwują profil, nie mówiąc tu o nowych osobach.
  • Trzymaj się strategii – ustal swoje główne grupy docelowe, klimat, profil działalności i pilnuj, by treści na różnych kanałach trzymały pewną spójność.
  • Pamiętaj o rozmowie – social media to dziś główne pole dyskusji z firmami. Przygotuj się na pojawiające się komentarze, wiadomości i uprzejmie na nie odpowiadaj! Pamiętasz, jak czasami jedna negatywna odpowiedź lub post potrafi zawładnąć internetem? Kieruj się zasadami kulturalnej dyskusji, ale ROZMAWIAJ – marka wchodząca w interakcję z odbiorcami jest postrzegana zdecydowanie przychylniej.

Ale co najważniejsze z tego wszystkiego – nie bój się! Testuj, próbuj nowości, zwróć się z pytaniami do ekspertów. Rozwój Twojego biznesu to nie tylko to, czego ludzie doświadczają podczas przyjazdu, ale również to, co widzą PRZED, a także PO przyjeździe. Siła rekomendacji i emocji jest niepodważalna. Dbaj o to, by być obecnym w umysłach przyszłych turystów i by była to obecność jak najbardziej pożądana!