Statystyki Twitter

Twitter i statystyki – zobacz, jak przeprowadzić skuteczne mierzenie efektów komunikacji na Twitterze

2 lipca 2021 by Social Lama Social media Możliwość komentowania Twitter i statystyki – zobacz, jak przeprowadzić skuteczne mierzenie efektów komunikacji na Twitterze została wyłączona

Zastanawiałeś się kiedyś, jakie statystyki Twitter ma do zaoferowania swoim użytkownikom? Jak mierzyć efekty komunikacji na Twitterze?

Przeczytaj nasz wpis o wewnętrznych narzędziach serwisu, które pozwolą Ci badać i analizować komunikację Twojej marki.

https://sociallama.pl/twitter-poradnik-jak-komunikowac-i-promowac-marke-na-tej-platformie/

  • Nie taki Twitter straszny, jak go malują – wystarczy tylko się przełamać.
  • Twitter ma wewnętrzne narzędzia analityczne, które pozwalają mierzyć efekty komunikacji.
  • Sprawdzanie zasięgów na Twitterze… właściwie nie istnieje. Istotne są wyświetlenia tweetów.
  • Nie opuszczając Twittera będziesz w stanie dokładnie sprawdzić interakcje podejmowane wobec każdego tweeta.

 

Marka na Twitterze

Twitter dla lwiej części firm to swoista terra incognita. Wiedza wielu osób kończy się na tym, że Twitter istnieje, nieco bardziej wtajemniczeni stwierdzają, że to portal jedynie dla kilku konkretnych branż. W efekcie już sama decyzja o pojawieniu się na Twitterze dokonywana jest relatywnie rzadko, ale gdy już na niego wkroczymy, warto byłoby monitorować podejmowane działania.

Jak zatem mierzyć efekty komunikacji na Twitterze? Czy istnieje coś takiego, jak sprawdzanie zasięgów czy zaangażowania? Spoiler: tak i w dużej mierze dokonasz tego bezpośrednio z poziomu samego portalu.

Jak rozpocząć mierzenie efektów komunikacji na Twitterze?

Aby zobaczyć, jakie statystyki Twitter nam oferuje, wystarczy po wejściu na konto najpierw kliknąć „Więcej”, widoczne na końcu listy po lewej stronie, a następnie „Statystyki”.  Jeżeli robisz to pierwszy raz dla swojego konta, pojawi się plansza, na której wystarczy kliknąć „Turn analytics on” lub „Get started” – będzie dostępna któraś z tych opcji. Od teraz dowiesz się, co w tweetach piszczy!

 

Zdj. 1 Ścieżka dostępu do statystyk

 

Na początek Twitter przywita nas statystykami w formie liczb, wykresów, wybranych wpisów i ogólnego chaosu, który z pomocą tego wpisu ujarzmisz w mgnieniu oka. Całe to narzędzie nazywa się Twitter Analytics i teraz omówimy jego funkcjonalności.

 

Statystyki na Twitterze – co pokazuje Twitter Analytics?

Główny pulpit Twitter Analytics rozpoczyna się od belki podsumowującej ostatnie 28 dni Twoich działań. Znajdziesz tam 5 głównych kategorii:

  • Liczba tweetów
  • Wyświetlenia tweetów
  • Wizyty na profilu
  • Wzmianki
  • Liczba obserwujących

Przedstawione są również zmiany tych statystyk wobec analogicznego okresu wcześniejszego – w formie spadków i wzrostów procentowych, a także na oszczędnych wykresach graficznych.

Dalsza część narzędzia Analytics skrojona jest pod specjalistów social media i ich raporty, bowiem serwis w przejrzysty sposób sumuje twitterową aktywność w każdym kolejnym miesiącu. Widzimy cztery topowe kategorie:

  • Top Tweet – czyli wpis z największą liczbą wyświetleń
  • Top Follower – osoba z największą liczbą obserwujących, która zaobserwowała nasz profil w danym miesiącu
  • Top menton – to jest natomiast najbardziej angażujący wpis, w którym został oznaczony nasz profil
  • Top media Tweet – wpis z największą liczbą wyświetleń, który zawierał dołączony element multimedialny (zdjęcie, wideo)

Zdj. 2 Podsumowanie miesiąca na profilu

Obok wspomnianych wyżej kategorii widnieje krótkie podsumowanie danego miesiąca, w którym przedstawiona jest liczba:

  • Wpisów
  • Wyświetleń wpisów
  • Wizyt na profilu
  • Wzmianek
  • Nowych obserwujących

Tu warto wspomnieć, jak wygląda sprawdzanie zasięgów na Twitterze – otóż statystyki mówiącej stricte o zasięgu nie ma. Przypomnijmy: zasięg to liczba unikalnych odbiorców, którzy wyświetlili dany materiał, a wyświetlenia to łączna liczba wszystkich wyświetleń, więc liczą się tu również kilkukrotne wyświetlenia wpisu przez jedną osobę. Twitter postawił na same wyświetlenia i to na nich opiera główne statystyki – szacunkowy zasięg pozwalają obliczyć niektóre narzędzia zewnętrzne, jednak to zawsze będzie tylko orientacyjna wartość.

Jak sprawdzić statystyki dotyczące pojedynczego tweeta?

Twitter Analytics oferuje również sprawdzenie statystyk pojedynczych wpisów. W tym celu z zakładki „Home” trzeba przejść na „Tweets”. Tam można wybrać dowolny przedział czasowy, z którego zostaną dostarczone dane. Główny wykres pokazuje sumaryczne wyświetlenia z podziałem na konkretne dni, natomiast z boku strony pokazana jest mierzalność innych efektów komunikacji:

  • Engagement rate – procentowy wskaźnik zaangażowania, czyli stosunek wszystkich interakcji do całkowitej liczby wyświetleń
  • Liczba kliknięć linków zawartych w tweetach
  • Retweety, czyli udostępnienia naszych wpisów, z dodatkowym komentarzem autora
  • Polubienia wpisów
  • Odpowiedzi na tweety

Powyższe kategorie podane są całościowo, wraz z rozbiciem na wykresie na poszczególne dni, a także informacją, jak kształtują się uśrednione, jednodniowe wyniki.

Pozostała część podsumowania to statystyki dotyczące poszczególnych wpisów. W głównym podsumowaniu możemy zauważyć liczbę wyświetleń, liczbę interakcji (jakichkolwiek działań podjętych wobec tweeta: polubień, udostępnień, kliknięć linku, kliknięć przenoszących na profil odpowiedzi itp.), a także wspominane już Engagement rate dla każdego tweeta osobno.

Zdj. 3 Podsumowanie statystyk dla poszczególnych tweetów

To są jednak domyślne wartości – po kliknięciu na dany post, pojawia się szczegółowa analiza wszystkich podjętych działań wobec niego. Po raz kolejny widzimy oczywiście wyświetlenia, jednak znajdziemy tam również informacje takie, jak:

  • Kliknięcia w multimedia załączone do tweeta
  • Kliknięcia tweeta w celu zobaczenia wszystkich szczegółów (w tym dyskusji)
  • Kliknięcia hashtagów
  • Polubienia
  • Kliknięcia linku
  • Kliknięcia przenoszące do naszego głównego profilu
  • Odpowiedzi
  • Retweety

Co ważne – podsumowania te nie pokazują wartości zero. Wyświetlane są jedynie te statystyki, które mają co najmniej jedno zarejestrowane działanie.

Zdj. 4 Podgląd szczegółowych statystyk dotyczących pojedynczego wpisu

 

Zakładka Tweets pozwala nam również uporządkować wpisy wedle ich popularności, czyli od tych z najwyższymi statystykami na początku, a także mamy możliwość przejrzenia wymienionych danych dla naszych odpowiedzi w dyskusjach na innych profilach. Dostępne tu są także bardziej zaawansowane statystyki dotyczące tweetów promowanych, ponieważ na Twitterze mamy możliwość płatnej promocji naszych materiałów.,/p>

Dane z przedziału czasowego obejmującego maksymalnie 31 dni można również pobrać jako gotowe podsumowanie, ułożone według tweetów lub według konkretnych dni.

Komunikacja na Twitterze – co jeszcze mogą pokazać nam statystyki?

Oprócz sprawdzania efektów komunikacji wymienionych wcześniej, jest jeszcze osobna zakładka dotycząca materiałów wideo. Pozwala nam ona sprawdzić liczbę wyświetleń wideo a także tzw. Completion rate, czyli stosunek liczby obejrzeń całego wideo do liczby wszystkich wyświetleń.

Kolumna po prawej stronie, w układzie identycznym jak przy normalnych tweetach, pokazuje natomiast całkowitą liczbę wyświetlonych minut ze wszystkich materiałów w danym okresie czasu, a także retencję, czyli podział odtworzeń z uwzględnieniem procentowej długości oglądania całych filmów.

Na koniec mamy możliwość sprawdzenia konwersji, czyli podejmowanych działań na naszej stronie po przejściu na nią z Twittera. Dla osób, które miały styczność z Pixelem Facebooka zabrzmi to znajomo, ponieważ na Twitterze również wiąże się to z umieszczeniem specjalnego taga w kodzie swojej strony. Dane pozyskane na temat aktywności użytkowników na naszej stronie mogą być bardzo pomocne w przypadku tworzenia płatnych kampanii na Twitterze – dzięki konwersji możemy bardziej precyzować naszą grupę docelową.

Twitter i statystyki użytkowników – gdzie one są?

Jak można zauważyć, statystyki Twittera nie za wiele powiedzą nam o samych obserwujących. Związane jest to z usunięciem przez serwis Twitter Audience Insights. Narzędzie to działało od 2015 do 2020 roku i pozwalało lepiej poznać naszych followersów – zarówno pod kątem demografii, jak i zainteresowań czy aktywności na Twitterze. Likwidacja Twitter Audience Insights pozbawiła nas wielu przydatnych informacji, pomagających poznać odbiorców – na razie niestety serwis nie informuje o planowanej alternatywie.

Teraz jesteś gotów nie tylko wstawić pierwszego tweeta swojej marki, ale również zbadać efekty rozpoczętej komunikacji na Twitterze. Daj mu szansę i przekonaj się, jak wciągająca może być dyskusja z Twoimi obserwatorami!

Oferujemy pomoc w zakresie Twittera i nie tylko. Skontaktuj się z nami, aby zapoznać się z naszą ofertą!

NAPISZ

,