konkurs na facebooku

Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

18 lutego 2022 by Social Lama Social media Możliwość komentowania Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku? została wyłączona

Wielu internautów szuka odpowiedzi na pytanie postawione w temacie tego artykułu: jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku?

W praktyce nie chodzi im tylko o przeprowadzenie go zgodnie z prawem, a również (a może przede wszystkim) o zgodność z regulaminem Facebooka. O czym powinieneś pamiętać, jeśli nie chcesz się narazić administratorom serwisu?

Przeczytaj również: aktualne wymiary grafik na facebooku

  • Konkursy z losowaniem wymagają zgłoszenia do Krajowej Izby Skarbowej – w przeciwnym wypadku są nielegalne.
  • Do każdego konkursu należy przygotować oficjalny regulamin.
  • Nie możesz oczekiwać polubienia wpisu, udostępnienia go czy oznaczenia znajomego jako warunku uczestnictwa w konkursie. Regulamin Facebooka tego zabrania.

 

Na co zwrócić uwagę, organizując konkurs na Facebooku?

Na Facebooku można trafić na konkursy, których celem jest kradzież danych osobowych. Takie przypadki są oczywiście szybko eliminowane przez administratorów serwisu, jednak nawet mając dobre intencje, możemy się narazić osobom odpowiedzialnym za zgodność treści z regulaminem Facebooka. Co zatem należy zrobić, by nasz konkurs nie został „zdjęty”? Oto kluczowe kwestie, o których powinieneś pamiętać:

 

  • Przygotuj regulamin konkursu – wyjaśnij internautom, na jakich zasadach odbywa się  promocja i jakie warunki należy spełnić, aby wziąć w niej udział. Kto może uczestniczyć w zabawie?
  • Nie wybieraj zwycięzców w drodze losowania – do tego potrzebujesz zgody Krajowej Izby Skarbowej. W przeciwnym wypadku złamiesz prawo i grozić Ci będzie kara w wysokości nawet kilku milionów złotych!
  • Określ zadanie – takie, które jest w zasięgu Twoich fanów. Nie ustalaj celu, który nie jest wykonalny. Warunki uczestnictwa muszą być realne do realizacji. To ochrona dla internautów przed takimi promocjami, w których zadanie konkursowe nie jest do wykonania, a w praktyce organizatorowi może chodzić wyłącznie o promocję w mediach społecznościowych, bez chęci nagrodzenia kogokolwiek.
  • Zawrzyj zasady wyboru zwycięzcy w poście konkursowym – informacja o sposobie wyłonienia wygranego powinna pojawić się w regulaminie.
  • Nie wymagaj, aby nadmierna aktywność na FB była konieczna do wzięcia udziału w konkursie – nie możesz oczekiwać od internautów, by polubili fanpage, udostępnili wpis czy też oznaczyli znajomego, żeby mieć szansę na wygraną. Taki post konkursowy może być usunięty przez Facebooka. Nie możesz wykorzystywać prywatnych osi czasu w działaniach, tzn. nakładać obowiązku udostępnienia na nich materiału, aby wziąć udział w promocji.
  • Podkreśl, że serwis Facebook nie jest sponsorem akcji – taka informacja musi się pojawić w regulaminie konkursu. Należy jednocześnie zaznaczyć, kto jest jego organizatorem. Powinno się pojawić pełne zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności za realizację akcji czy przekazanie nagród.

 

Nagrody w konkursach

Wiesz już, jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku, ale musisz jeszcze pamiętać o obowiązkach, które mogą pojawić się po wyłonieniu zwycięzcy. Od nagród należy odprowadzić podatek w wysokości 10 proc. Określ zatem w regulaminie, kto odpowiada za jego opłacenie – Ty czy wygrany. Pamiętaj również o jasnym określeniu, ile osób zostanie nagrodzonych, a także do kiedy należy zgłaszać swoje odpowiedzi, by były one brane pod uwagę podczas wskazywania laureatów.

 

Co powinien zawierać regulamin konkursu na FB?

Legalny konkurs, zgodny z zasadami Facebooka, wymaga przygotowania odpowiedniego regulaminu. Każda taka promocja w mediach społecznościowych może wymagać innych zapisów. Najczęściej jednak powinny się tam znaleźć następujące:

 

  • Informacje o zasadach przetwarzania danych osobowych.
  • Dane dotyczące organizatora akcji.
  • Informacje związane z warunkami dotyczącymi nagród oferowanych, tzn. jak wziąć udział w promocji, czego wymaga wygranie danego konkursu na Facebooku.
  • Termin zakończenia konkursu oraz kiedy zostaną ogłoszeni zwycięzcy konkursu.
  • Informacja o podatku od nagrody.
  • Zapis, że udział w akcji wiąże się z automatyczną akceptacją regulaminu.
  • Postanowienia dotyczące autorskich praw majątkowych – o ile dana promocja tego wymaga.
  • Zasady postępowania reklamacyjnego.

 

W każdym przypadku regulamin należy jednak dopasowywać do danego konkursu. Należy to robić indywidualnie. Nie stawiaj na gotowy wzór regulaminu konkursu, tylko skonsultuj jego treść z prawnikiem, który specjalizuje się w tej dziedzinie. Oznacz, kto jest organizatorem konkursu, kto jest fundatorem nagrody, a także określ zasady składania reklamacji.

 

Organizowanie loterii na Facebooku

Na wstępie zaznaczmy, czym się różni przeprowadzenie loterii od konkursu. Otóż w pierwszym przypadku o przyznaniu nagrody danej osobie decyduje szczęście, gdyż jest ona losowana. Natomiast zwycięzcy konkursu to ci, którzy wykonają najlepiej dane zadanie, tzn. zostaną wybrani ze względu na najlepszą realizację zadania konkursowego, a wyboru tego dokona osoba lub osoby wyznaczone przez organizatora.

 

Warunki konkursu i związane z nim regulacje nie są opisane w przepisach prawa, natomiast przeprowadzenie loterii już tak. Informacje na ten temat pojawiają się w Ustawie o grach hazardowych, a konkretnie w art. 2 “Gry hazardowe”. Możesz się z niego dowiedzieć, że wynik w nich zależy od przypadku, a regulamin portalu Facebook wskazuje, że podmiot odpowiedzialny za przeprowadzenie konkursu musi zadbać o zarejestrowanie promocji, kiedy jest to wymagane – a więc gdy ma ona formę loterii. W przypadku niezarejestrowanej loterii usunięcie konkursu przez administrację portalu może nie być największym problemem – takie działania mogą bowiem powodować również konsekwencje natury prawnej.

 

Jeżeli potrzebujesz wsparcia w działaniach na Facebooku – NAPISZ

,