Instagram Żegna Funkcję Katalogów – Co Dalej?
18 stycznia 2024 by Social Lama Marketing Leave a comment
Wszyscy wiemy, że świat social mediów jest dynamiczny, a jednak zawsze udaje mu się nas w jakiś sposób zaskoczyć. Instagram ogłosił, że z końcem 2023 roku żegna się z funkcją katalogów na swojej platformie.
Funkcje i Możliwości Katalogów
Katalogi na Instagramie były narzędziem umożliwiającym praktyczne z punktu widzenia odbiorcy grupowanie treści według tematów, tworząc swoistego rodzaju mini-blogi. Dzięki nim mogliśmy szybciej i sprawniej dostać się do kontentu, wygodnie zebranego w całość w ramach jednego uporządkowanego wątku. Umożliwiały promowanie produktów, miejsc czy wybranych postów, zwiększając widoczność i ułatwiając nawigację po profilu.
Wyobraź sobie, że skrollujesz stronę internetową w poszukiwaniu „przepisów wege”, ale, zamiast od razu móc wybierać spośród różnych sposobów na tofu, najpierw musisz samodzielnie pominąć każdy inny przepis, ręcznie przefiltrować dostępne opcje i tracić czas na gubienie się w natłoku zupełnie nieistotnych treści. O wiele prościej jest, gdy możemy kliknąć w specjalnie przygotowaną, interesującą nas kategorię. Wcześniej polecalibyśmy swoim klientom używanie Przewodników na Instagramie do uporządkowanego prezentowania postów, ale teraz musimy zaproponować inne alternatywy na Instagramie.
Dlaczego Instagram Rezygnuje z Katalogów?
Pomimo ich dużego potencjału, katalogi nie zyskały takiej popularności, jakiej oczekiwał Instagram. Wbrew pozorom niewielu użytkowników w ogóle zapoznało się z tą funkcją, a co dopiero zaczęło jej używać na swoich profilach. Być może samo wprowadzenie opcji nie było zbyt głośno zapowiedziane, stąd uśpiona czujność użytkowników. Natomiast platforma ciągle ewoluuje i dąży do optymalizacji swoich funkcji, aby skupić się na tych, które realnie cieszą się największym zainteresowaniem użytkowników.
Jakie Są Alternatywy dla Katalogów?
Wyróżnione relacje
Wykorzystajcie wyróżnione relacje, by kreatywnie zorganizować treści w przejrzysty sposób na swoim profilu, urozmaicając interfejs oraz nadając mu własnego, zdefiniowanego charakteru. Miniaturki można opatrzyć dowolnie wybranym zdjęciem, dopasowanym tematycznie do relacji, a razem z postami i zdjęciem profilowym mogą dopełnić estetycznej całości. Ta opcja przydaje się szczególnie przy kreowaniu marki, mającej się kojarzyć z konkretnym charakterystycznym wzorem, symbolem, kolorystyką itd. Ogromną przewagą wyróżnionych relacji nad zwykłym postem jest to, że w przeciwieństwie do posta można zamieścić tam link sprzedażowy, a taka wyróżniona relacja nie wygaśnie nam po 24 godzinach, jak np. Instastory, a jej link sprzedażowy jest cały czas aktywny, co zwalnia nas z obowiązku pilnowania upływu terminu relacji za każdym razem i ponownego jej publikowania.
Rolki
Twórzcie krótkie, przykuwające oko, atrakcyjne wideo-przewodniki produktów. Nastała doba reelsów, które są powszechne i przez większość osób preferowane. Ich zwięzła, skondensowana forma w szybkim tempie przedstawia wszystkie najważniejsze informacje na temat produktu, co wyjątkowo przemawia do szukającego konkretów odbiorcy i usprawnia cały proces zakupu. Waszym klientom będzie łatwiej je znaleźć dzięki przeznaczonej do tego odpowiedniej zakładce na profilu. Nie zapomnij zawsze dołączyć grafiki tytułowej do swojej rolki, by skutecznie można było ją znaleźć.
Tutaj dowiesz się, jak dopasować platformę do twoich filmów: Instagram Reels czy TikTok? Która platforma będzie lepsza dla Twojej marki?
Karuzele
Używajcie postów typu karuzela do prezentacji różnych kategorii produktów w jednym poście. Na przykład: jakiś klient ma sklep z kosmetykami i tworzy karuzelę z serią kosmetyków przeznaczonych do cery wrażliwej. Dobrą praktyką jest przeznaczenie pierwszego kafelka na tytuł, czyli w tej sytuacji najprościej jak się da, bez zbędnych długich adnotacji: „kosmetyki dla cery wrażliwej”.
Umieszczanie linków w bio
Instagram ogranicza ilość takich linków do pięciu, więc jeśli ktoś potrzebuje dodać ich nieco więcej, to dobrym wyjściem z tej sytuacji jest założenie konta na Linktree, gdzie można zamieścić niezliczoną ilość linków. Wartością dodaną tej apki jest możliwość dołączenia zdjęć do wybranego linku, więc jest to o wiele bardziej przejrzyste niż na Instagramie. Poza tym sam link do Linktree można również z powodzeniem zamieścić w bio na Instagramie.
Chociaż pożegnamy się z wyjątkowo praktyczną funkcją katalogów, to jednak zupełnie nie brakuje innych sposobów na efektywną prezentację treści na Instagramie. Te alternatywy mogą nawet okazać się jeszcze bardziej dynamiczne i angażujące dla Waszych odbiorców.
Instagram, oprócz przewodników, wycofał również takie opcje jak IGTV czy Swipe Up. Budując skuteczną strategię dla swoich klientów, pamiętaj, by nie opierać wszystkiego na jednej funkcjonalności – jako że któregoś dnia możesz dowiedzieć się nagle, że, tak jak w przypadku katalogów, Twoje główne, zaufane narzędzie może zostać wycofane z platformy.