Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach

Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach?

28 października 2021 by Social Lama Marketing, Reklama Możliwość komentowania Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach? została wyłączona

Świąteczna kampania marketingowa kojarzy się z grudniem? Specjalistom od marketingu wprost przeciwnie! Żart z puszczaniem piosenki „Last Christmas” w lato z okrzykiem „pierwszy!” jest doskonale znany – ale dla osób pracujących w marketingu myślenie o świętach kilka miesięcy wcześniej to nie dowcip, a rzeczywistość. Listopad i grudzień to gorący okres sprzedażowy, jednak aby był on jak najbardziej efektywny, trzeba zawczasu zadbać o odpowiednią kampanię świąteczną – na koniec roku priorytetem będzie bowiem sprzedaż, a na planowanie działań to o wiele za późno.

W tym artykule dowiesz się: 

  • Co składa się na udaną świąteczną kampanię marketingową?
  • Jak robić świąteczny content z influencerami? 
  • Czy poradnik prezentowy to dobry pomysł dla Twojej marki?
  • Dlaczego świąteczna kampania marketingowa nie może obejść się bez wywoływania emocji.

Świąteczna kampania marketingowa w mediach społecznościowych – docieraj do zainteresowanych odbiorców 

Jak sprawić, by marketingowe wysiłki nie poszły na marne? Przeanalizuj prowadzone kanały komunikacji, zweryfikuj listy subskrybentów Twojego newslettera, opracuj charakterystykę Twojej głównej grupy docelowej i wedle tego dobierz ścieżki komunikacji. Czy Twoi odbiorcy skupiają się głównie wokół Facebooka i grup na nim? A może szukają świątecznych inspiracji na Pintereście? Zadbaj o spójność wizualną komunikatów, zaprojektuj ich wygląd, określ motyw przewodni kampanii. Zaplanuj działania z podziałem na ich terminy. Im wcześniej to zrobisz, tym będziesz miał więcej czasu na dopracowanie.

Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach

Pamiętaj jednak, by reagować na wydarzenia bieżące – przygotowanie kampanii we wrześniu i pozostawianie jej bez zmian aż do momentu wdrożenia spowoduje, że ominiesz najnowsze trendy w swoich kanałach społecznościowych, a przez to nie zwrócisz należytej uwagi odbiorców. 

Świąteczne kampanie marketingowe z influncerami – kiedy je rozpocząć?

Tworzenie świątecznego contentu z influencerami to doskonała okazja do tego, by szerzej dotrzeć z ofertą twojej marki do nowych odbiorców, zachęcić ich do kupna i zwiększyć zaufanie do brandu. Nie licz jednak na to, że najlepsi twórcy ochoczo przystaną na współpracę na koniec listopada. Wszyscy będą już zajęci zawartymi umowami! Aby w okresie świątecznym Twoja kampania reklamowa była oparta o influencerów, którzy najlepiej pasują do marki, warto rozpocząć negocjacje z nimi już kilka miesięcy wcześniej. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to właśnie ostatni dzwonek! 

Jednocześnie pamiętaj o tym, by taka współpraca miała jasno określony plan – gdy nie masz sprecyzowanych celów, istnieje duże prawdopodobieństwo, że te marketingowe wysiłki pójdą na marne (a wraz z nimi środki budżetowe). Przemyśl: dlaczego dany influencer pasuje do mojej oferty? Co dokładnie ma promować w kontekście świąt? Zapytaj go o jego pomysły, wspólnie wypracujcie model, który będzie unikatowy na tle konkurencji – to pomoże osiągnąć maksymalną konwersję z działań i spowoduje, że kampania zakończy się sukcesem. 

Black Friday i Cyber Monday – fundamenty kampanii świątecznej 

Obecnie nierozerwalnym elementem kampanii świątecznej jest… Black Friday. W połączeniu z następującym po nim Cyber Monday wszedł już na stałe do umysłów polskich konsumentów. Wiele osób specjalnie pojawia się w tych dniach w galerii lub na stronach sklepów internetowych, by odkryć oferowane przez markę promocje. Dlaczego Black Friday i Cyber Monday mają takie znaczenie w kampanii świątecznej? Według raportu Deloitte, w 2020 roku Polacy w Black Friday planowali zostawić w sklepach 16% budżetu świątecznego:

https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/consumer-business/articles/zakupy-swiateczne-2020.html

  • Działania marketingowe podczas tego okresu mogą przykuć uwagę klienta, zwiększyć sprzedaż, a także przyciągnąć nowe grupy odbiorców, których skuszą zaproponowane promocje. Warto więc przygotować naprawdę atrakcyjne oferty, które po pierwsze, zostaną od razu wykorzystane przez klientów, a po drugie – zwrócą ich uwagę na nasz asortyment. Przed samymi świętami warto ponownie zastosować promocje, by pokazać, że specjalne okazje = specjalne oferty w sklepie.
  • Black Friday i Cyber Monday to dla części kupujących doskonała okazja do skompletowania prezentów. Zakupy świąteczne w grudniu kojarzą się z „nerwówką”, natomiast możliwość „zamknięcia tematu” już w listopadzie i spokojne przygotowywanie się do świąt to dla wielu idealne rozwiązanie. Zadbajmy więc o to, by konsument mógł wtedy znaleźć coś idealnego dla siebie i swoich bliskich, a z pewnością zapamięta, gdzie udało mu się zakupić prezenty na święta.

Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach

Poradnik prezentowy – nieoceniona pomoc podczas świątecznej kampanii

Kampania świąteczna musi być zorientowana na pomoc klientom. Ich wizyty w sklepie często nie mają określonego planu, a lista prezentów albo jest bardzo ogólna, albo żadna. Spraw, by Twoje social media i strona internetowa pełniły funkcję doradczą – zaprezentuj pomysły, które z miejsca mogą się stać idealnym wyborem prezentowym.

  • „Przygotowaliśmy specjalny poradnik…” – te słowa od razu zwiększają zaangażowanie odbiorców, którzy poszukują kreatywnych pomysłów na prezenty.
  • Pokaż najlepiej sprzedające się produkty. Bestsellery są odbierane jako „pewniaki” prezentowe, przecież większość nie może się mylić. Zaznacz, co najczęściej kupowane jest w ostatnim czasie i zaprezentuj zalety produktu w kontekście świątecznego prezentu.
  • Jeżeli na święta planujesz mieć w ofercie nowy produkt to pamiętaj, aby przedstawić go klientom odpowiednio wcześniej. Niesprawdzony wybór jest ciężki do podjęcia – nawet, jeśli nowy asortyment jest czymś innowacyjnym, może się okazać, że jego sprzedaż nie spełni Twoich oczekiwań. Kilka tygodni wcześniej warto pokazać nowość w mediach społecznościowych, dokładnie ją opisać, by produkt stał się znanym elementem oferty.
  • Nie zapomnij o podkreśleniu każdej promocji świątecznej. Komunikuj w social mediach rabaty, okolicznościowe zestawy i kody promocyjne, specjalne opakowanie świąteczne, usługę pakowania itp., aby zmaksymalizować zwiększenie sprzedaży. 
  • Świąteczne zakupy to ciągły pęd – jedną z dobrych praktyk będzie bezpłatna dostawa, która zaoszczędzi czas klienta. Informuj o niej wyraźnie w kanałach social media i na twojej stronie. 
  • Warto podkreślić, do jakiego terminu można zamawiać produkty, by otrzymać je przed świętami. Niedostarczenie przesyłki zawsze może być wynikiem splotu wydarzeń, jednak jeśli nie jesteśmy pewni, że zdąży ona przed świętami, nie wprowadzajmy klienta w błąd. Czasami lepszym rozwiązaniem będzie brak zakupu w tym momencie, niż zawód spowodowany brakiem prezentu – to drugie rozwiązanie zdecydowanie bardziej zniechęci do ponownego skorzystania z naszej oferty.

Emocje w Twojej kampanii świątecznej 

Emocje to podstawa marketingu, jednak w okresie przedświątecznym zyskują one jeszcze większą rolę. Świąteczna atmosfera zachęca do większych zakupów, kupowania z myślą o radości bliskich. W komunikacji w mediach społecznościowych postaw na wzbudzanie pozytywnych skojarzeń z marką. Wykorzystując wiedzę o swoich odbiorcach konstruuj komunikaty w ten sposób, by Twoje produkty były rozwiązaniem ich problemów i źródłem radości. 

Bądź dostępny dla klientów – odpowiadaj na ich pytania, których na pewno pojawi się dużo (zwłaszcza w social mediach). Otocz ich opieką, by mieli zaufanie do Twojej marki. Pomoc w doborze prezentu lub wyjaśnienie wątpliwości z pewnością wpłynie na rozwinięcie silnej więzi na linii konsument – brand. 

Jak przygotować świąteczną kampanię marketingową w social mediach

Pamiętaj jednak, by przy okazji budowania pozytywnych emocji, unikać wzbudzania tych negatywnych. W gorącym okresie przedświątecznym wiąże się to przede wszystkim z wygodą zakupów. Przed rozpoczęciem kampanii upewnij się, że wszystko na Twojej stronie internetowej działa bez zarzutu; że strony produktowe wyświetlają się właściwie; że w sklepie internetowym jest przejrzysty układ asortymentu, a w sklepach stacjonarnych obsługa bezbłędnie zna akcje promocyjne promowane w mediach społecznościowych. Zakupy dokonywane w ostatniej chwili obarczone są dużymi nerwami – jeśli klient zapamięta Twój sklep jako ten, w którym proces zakupowy przebiegał ciężko, a tym bardziej, jeśli go porzucił, to odbudowanie zaufania może być bardzo trudną rzeczą.

Świąteczna kampania – zrób to teraz!

Podsumowując – jeśli jeszcze nie rozpocząłeś działań pod kątem świątecznej kampanii, naprawdę nie masz już na co czekać! Grudzień to intensywny okres egzekwowania przygotowanych pomysłów, a listopad to doskonały czas budowania przedświątecznej atmosfery, która zapewni sprzedaż na zaplanowanym poziomie. 

Nie masz pomysłów na koncepcję dla swojej kampanii świątecznej? Skontaktuj się z nami i odkryj naszą kreatywność – gwarantujemy przygotowanie planu, który zmaksymalizuje pozostały czas i będzie skrojony na miarę Twojej marki!

NAPISZ